Westervoort spuwt gal over station

16 januari 2008

Westervoort spuwt gal over station

Politiek Westervoort spuwde gisteravond haar gal over de situatie rond het steeds naar achter schuiven van de komst van het treinstation.

"Het is een historie van elkaar tegensprekende partijen", zei PvdA-er Rinus van Schie. "Het wordt een ongeloofwaardige toestand en er is onbegrip en ongenoegen", stelde GroenLinkser Hendrik van der Lei. De kritiek gisteravond in de raadscommissie Ruimte en Veiligheid was gericht tegen directeur Kees de Vries van spoornetbeheerder ProRail en voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen.
In eerste instantie was Westervoort verteld dat het station er in 2007 zou zijn, later werd dat 2009 en nu gaat het om 2012 of mogelijk zelfs nog iets later.

De Vries maakte onomwonden duidelijk dat ProRail er ook niets aan kan doen. Volgens hem is er in Arnhem niet voldoende capaciteit om in de dienstregeling een stop in Westervoort mogelijk te maken. Daarvoor moet eerst het vierde perron klaar zijn. Volgens de huidige planning is dat in 2012. Op vragen van D66 en VVD om verduidelijking van dat gebrek aan capaciteit zei De Vries dat er in de huidige dienstregeling, gekoppeld aan de spoorruimte in Arnhem, simpelweg te weinig minuten zitten voor een extra stop.

Modder zei te blijven proberen het Westervoortse station voor die tijd te krijgen. Volgens hem is binnen de dienstregeling wel degelijk ruimte te vinden voor een stop in Westervoort. De Stadsregio blijft proberen ProRail daarvan te overtuigen. De Vries pareerde dat: "Je moet reservetijd houden, anders lopen alle treinen vertraging op." De Stadsregio gaat een capaciteitssimulatie maken, in de hoop ProRail alsnog te overtuigen. Modder benadrukte dat het naar achter schuiven van het station niet komt doordat de Stadsregio de boel liet versloffen. "We mochten toch aannemen dat de prognoses die we eerst kregen juist waren."

Modder is ook in de slag met verkeersminister Camiel Eurlings om het werk in Arnhem eerder te laten uitvoeren. "Want ik wil het station zo snel mogelijk hebben." Er is wel iets winst voor Westervoort. ProRail en de Stadsregio beginnen al wel alle procedures, om Westervoort ter wille te zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om het stationsontwerp en het aanpassen van het bestemmingsplan. Hierdoor kan als het goed is het station relatief snel gebouwd worden, zodat het meteen open kan als het vierde perron in Arnhem klaar is.