SP vraagt Vivare om duidelijkheid voor huurder en gemeente

3 mei 2013

SP vraagt Vivare om duidelijkheid voor huurder en gemeente

Woningcorporatie VivareDe SP afdelingen Westervoort en Duiven hebben Woningcorporatie Vivare, middels onderstaande brief, om duidelijkheid gevraagd wat de 'verhuurdersheffing' per 1 juli a.s. gaat betekenen voor huurder en gemeente!
In reactie op deze brief heeft Woningcorporatie Vivare de SP afdelingen Westervoort en Duiven op 16 mei a.s. uitgenodigd voor een gesprek waarin zij toezegt alle vragen te beantwoorden. Middels deze website zal hier verslag van worden gedaan.

Eind vorig jaar werd hurend en verhurend Nederland opgeschrikt door de zogenaamde 'verhuurderheffing'. Dit is een van de maatregelen die het kabinet Rutte II gebruikt om de gaten in de Nederlandse schatkist te dichten. De SP noemt deze 'verhuurderheffing' een 'huurderheffing’ want uiteindelijk berekent de verhuurder deze heffing door aan de huurders. Dit is de zoveelste bezuinigingsmaatregel van dit kabinet die veelal de zwakste in onze samenleving treft!
De 'verhuurderheffing' heeft tot een grote maatschappelijke onrust geleid, van huurders tot woningcorporaties, van de politieke oppositie tot bouwend Nederland, want de gevolgen van deze heffing zullen voor de sociale woningbouw desastreus zijn. Hogere huren, minder sociale nieuwbouw, minder renovatie, de diversiteit van wijken zal verdwijnen en er zal een tweedeling tussen wijken met dure en goedkope woningen optreden waardoor er verpaupering op de loer ligt.
Op 1 juli a.s. worden alle woningcorporaties in Nederland gedwongen de huren van 4 tot 6,5% door te voeren om op die manier de staatskas van 1,7 miljard euro te voorzien. 4 tot 6,5% Huurverhoging is voor een gezin in een huurwoning al gauw 600 tot 900 euro per jaar, een enorm bedrag, zeker als ook in ogenschouw wordt genomen welke andere bezuinigingsmaatregelen er nu al op gezinnen zijn afgekomen.
De SP hecht eraan duidelijk te hebben wat de 'verhuurderheffing' concreet betekent voor de gezinnen die in Westervoort van uw woningcorporatie hun woning huren. Zij roept u dan ook op om de huurders zo snel mogelijk te informeren wat de huurverhoging zal zijn waarmee de huurders vanaf 1 juli te maken zullen krijgen. Daarnaast vind de SP het belangrijk te weten wat de daadwerkelijke gevolgen zullen zijn voor de sociale woningbouw, nieuwbouw en renovatie van woningen van Vivare in de gemeente Westervoort.
Wij willen dan ook graag van u antwoord op de volgende vragen;
1. Wat betekent de verhuurderheffing in de gemeente Westervoort voor de geplande sociale woningbouw.
2. Wat gaat de verhuurderheffing in de gemeente Westervoort voor de sociale woningbouw in het algemeen betekenen.
3. Wat betekent de verhuurderheffing in de gemeente Westervoort voor de geplande renovatiewerkzaamheden.
4. Wat gaat de verhuurderheffing in de gemeente Westervoort voor de renovatieplannen in het algemeen betekenen.
5. Op welke wijze denkt u er voor zorg te kunnen dragen dat het woongenot niet zal verminderen door de verhuurderheffing?
6. Zijn er al gewijzigde afspraken gemaakt met de gemeente op het gebied van sociale woningbouw m.b.t. de bezuinigingen die op Vivare af komen?
7. Op welke manier denkt u de bezuinigingen nog meer het hoofd te kunnen bieden dan via huurverhogingen.
In afwachting van uw reactie,