19 September: Actiedag Stop De Stapeling

3 september 2011

19 September: Actiedag Stop De Stapeling

Wie weet nog waar het allemaal begon? Hoe zijn we in deze tijd van bezuinigingen terecht gekomen? Lag het aan de internet zeepbel; overheden die het mogelijk maakten dat op grote schaal dubieuze hypotheken werden verstrekt; de banken welke grof geld verdienden met speculaties of de wijze waarop de Euro werd ingevoerd?

Stop de stapeling!

De oorzaak dat het systeem ziek is geworden, ligt in ieder geval niet bij de mensen die er nu de rekening voor moeten betalen. Sinds het huidige kabinet zitting heeft genomen, is er door ons al veel aandacht aan besteed. Waar gaan ze het geld vandaan halen? Inderdaad, daar waar in aantallen het meeste is te halen. De meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Vaak zijn dat ook de mensen die het toch al niet breed hebben. Mensen met een zorgbehoefte, ouderen, chronisch zieken en gehandicapten, mensen met een GGZ indicatie. Mensen die toch al vaak afhankelijkheid hebben.

Hoe het kabinet Rutte dit gaat doen! Door de ene bezuiniging bovenop de andere bezuiniging te stapelen. Het gaat heel eenvoudig, begin met te snijden op rijksoverheid uitgaven. Hiermee schudt de overheid verantwoordelijkheid af. Subsidies aan patiƫnten-organisaties worden nagenoeg gehalveerd. Hiermee wordt u als patiƫnt monddood gemaakt. We leven toch al in een tijd dat niet de arts, maar steeds meer de zorgverzekeraar bepaald hoe uw behandeling er uit gaat zien.

Geef lokale overheden meer verantwoordelijkheid en gelijktijdig minder geld. Dan hoeft in ieder geval niet het kabinet Rutte al het slechte nieuws mee te delen en in te voeren. Uiteraard staan lokale overheden dichter bij de burgers dan de rijksoverheid. Maar geef bij de taken, dan ook het benodigde geld mee. Anders is er slechts sprake van een ordinaire bezuiniging.

Wat merkt u? We benoemen hier enkele voorbeelden. Voor de meeste gebruikers van het persoonsgebonden budget (pgb), verdwijnt dit middel om zelf uw zorgbehoefte in te regelen. Lokaal wordt er hard bezuinigd op de WMO. Er worden forse eigen bijdrage's gevraagd voor o.a. een scootmobiel en sterk verminderde mogelijkheden van vervoer binnen de stadsregio om o.a. regionale zorginstellingen te bereiken. Er wordt gekort op de ouderenbonden, AWBZ, de Wajong, de WSW, het rugzakje, gelijke behandeling, buitengewone lasten aftrek, ondersteuning van lokale belangenorganisaties, FOCUS, enzovoort, U gaat het meer en meer merken in uw eigen budget.

Prinsjesdag nadert! Het kabinet Rutte zal op deze dag haar bezuinigingsplannen presenteren. Samen een grote vuist maken! Belangenorganisaties van de mensen welke de rekening moeten gaan betalen roepen u op om in protest te komen. De SP Westervoort omarmt deze actie. Laat uw stem horen, geef uw stem een gezicht! Dit kunt u doen door op 19 September aanwezig te zijn op de Koekamplaan in Den Haag. Voor het volledige programma klik hier. Samen kunnen we een grote vuist maken!

Volg ook de links onder dit artikel. Deze zijn met name interessant voor u als u aangewezen bent op aangepast vervoer. De SP Westervoort heeft de afgelopen periode lokaal aandacht gevraagd voor deze bezuinigsthema's. Voor een deel zijn we afhankelijk van u om te horen hoe de inwoners van Westervoort worden geraakt door deze bezuinigingen. Meldt ons dit via email adres westervoort@sp.nl of door een reactie te geven op dit artikel.