Het bestuursakkoord en de gemeente Westervoort

5 juni 2011

Het bestuursakkoord en de gemeente Westervoort

Op 7 en 8 juni a.s., is de algemene ledenvergadering van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). De vakbonden en de oppositie hebben grootschalige demonstraties aangekondigd. Het meest spraakmakende agenda punt is de stemming over het bestuursakkoord. Hierin staan zeer omstreden maatregelen, welke met name de mensen aan de onder- en zijkant van de maatschappij zullen raken. Kort gesteld, het raakt de meest kwetsbare groepen in onze samenleving. Er is al zoveel verzet tegen het bestuursakkoord, dat de VNG nu zelf het voorstel doet dat de leden het bestuursakkoord gaan steunen, met uitzondering van het onderdeel Werken naar vermogen. Het is toch de VNG zelf geweest, welke aan de onderhandelingstafel heeft gezeten met het kabinet wat geleid heeft tot dit bestuursakkoord.

bestuursakkoord

Het onderdeel Werken naar vermogen gaat op zich niet zozeer over de sociale werkvoorziening. Het gaat over die mensen welke nu door hun beperking niet in aanmerking komen voor o.a. een reguliere baan, maar binnen de sociale werkvoorziening toch een stukje inkomen genereren en arbeidsvreugde ervaren. De overheid zegt dat de meeste van deze mensen een passend reguliere baan moeten kunnen vinden. Een ieder weet dat zolang werkgevers niet verplicht worden om deze doelgroep van werk te voorzien, dit een illusie is. De bezuinigingen op de sociale werkvoorziening is al eerder door het kabinet aangekondigd. Er wordt dan ook wel gesproken van bezuiniging op bezuiniging. Door dit akkoord, zullen de meeste van deze mensen een beroep moeten doen op de bijstand.

Het bestuursakkoord gaat echter verder. Het gaat o.a. om de Jeugdzorg, de langdurige zorg en het overhevelen van mensen met een Wajong uitkering (jong arbeidsongeschikten) en mensen met een GGZ indicatie naar het gemeentelijk loket van de WMO. Deze laatste groep krijgt hun zorg nu vergoedt door de AWBZ. Nog los van de bezuiniging die hiermee gepaard gaat, vraagt de SP Westervoort zich af hoe straks een gemeente ambtenaar moet bepalen of en in hoeverre iemand in aanmerking komt voor psychische ondersteuning.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut naar aanleiding van een uitspraak van minister Donner in het programma Buitenhof: "Als de gemeenten het akkoord verwerpen zou het land onbestuurbaar worden. Wat een onzin. Donner misbruikt gemeenten om twee miljard bezuinigingen op werk, inkomen en zorg uit te voeren en wil zelf geen vuile handen."

Een aantal gemeenten heeft al stelling genomen door kenbaar te maken dat ze tegen dit bestuursakkoord zullen stemmen. Van enkele gemeenten is te lezen dat ze voor het bestuursakkoord zullen stemmen. Een aantal gemeenten zijn bezig met de voorbereiding van een rechtszaak tegen het rijk. Hoe stemt straks onze gemeente Westervoort? Je hoort er weinig tot niets over. Vandaar dat de SP afdeling Westervoort heeft geprobeerd wat meer inzage te krijgen hoe het er in onze gemeente bij staat. Uit betrouwbare bron kunnen we melden dat de gemeenteraad waarschijnlijk tegen zal stemmen, omdat alleen de VVD voorstander is. Waarom neemt de gemeente Westervoort publiekelijk geen stelling in? Voor u een vraag en voor ons dus ook!

Update 8 juni 2011: Zie link Nieuwsbericht Westervoort Post. Pagina 3 artikel Gemeenteraad tegen bestuursakkoord tussen kabinet en VNG.