Kritiek op sanering Bult

5 augustus 2009

Kritiek op sanering Bult

Het is de vraag of het gekozen procedé voor sanering van de vervuilde voormalige vuilstort Bult van Putman in Westervoort afdoende werkt.
De zware metalen worden uit het grondwater gehaald, maar de vrees is dat minerale oliën en gechloreerde oplosmiddelen als tri blijven zitten. Dat zegt Duivens ambtenaar Jeroen Smits.

Hij bracht deze kritiek gisteren naar voren op een hoorzitting bij de provincie. Die diende bij de commissie bezwaarschriften omdat Westervoort en Duiven bezwaar hebben tegen de deelsanering, waarbij twee jaar geleden vuil aan de voet van de Bult is opgeruimd. Dat is niet goed gebeurd, er is minerale olie blijven zitten en de gemeenten willen dat die wordt opgeruimd. De provincie weigert dat. Een woordvoerder van de provincie noemde dit niet nodig. Als achteraf meer ingrepen nodig zijn, dan wil de provincie haar mening heroverwegen.

Voor Westervoort (op haar grondgebied ligt de Bult) en Duiven (richting die gemeente trekt het vuil) speelt er meer dan alleen de oude deelsanering. De gemeenten vrezen dat ook de grote sanering niet goed gaat. Smits tekende voor de commissieleden uit dat de provincie het grondwater gaat reinigen op een diepte waar de zware metalen zitten. Volgens hem zit de olie boven dat niveau en de oplosmiddelen juist dieper in de grond. Hierdoor vraagt hij zich af of de sanering volledig gebeurt. De provincie begint in september met proefsanering en op basis daarvan kan het procedé worden bijgesteld. Maar omdat in de officiële stukken alleen maar over zware metalen wordt gesproken vrezen Duiven en Westervoort dat de andere vormen van vervuiling niet worden aangepakt. Ze willen dat dit wel gebeurt. De bezwarencommissie concludeerde dat er wantrouwen is. Dat werd niet ontkend.

Bron; de Gelderlander