Bewoners zijn blij, maar erg sceptisch over nieuwe keus Bruil

7 juli 2009

Bewoners zijn blij, maar erg sceptisch over nieuwe keus Bruil

ARNHEM/WESTERVOORT - Ze zijn blij, maar blijven argwanend. Zo zijn de reacties samen te vatten van de actiegroepen in Arnhem en Westervoort die zich de afgelopen jaren keerden tegen de komst van de asfaltcentrale van Bruil naar de Koningspleij.
Westervoort tegen asfaltcentrale

Bruil komt niet naar Arnhem
Dinsdag meldde De Gelderlander dat de verhuizing van Wageningen naar Arnhem is afgeblazen. De activiteiten worden, mede als gevolg van bedrijfsovernames, verplaatst naar een bestaande fabriek in Doetinchem.

Ben Penninks, voorzitter van het Platform Arnhem Geen Asfaltcentrale, is er " zeker niet van overtuigd dat het gevaar geweken is. Ik vind het geweldig nieuws, maar we blijven alert", doelt de Presikhafer op de bestemmingsplanwijziging voor het gebied.

De Arnhemse gemeenteraad behandelt dat stuk na de zomervakantie. "We houden het in de gaten" , zegt Lex Achterstraat, voorzitter van Bewonersvereniging Stadseiland Arnhem. Voorlopig is hij 'blij en heel tevreden'.

Ook de Westervoortse actieleider Ad Bleumink is een tevreden mens. "Ik denk dat ons verzet er mede debet aan is dat asfaltcentrale Bruil niet op de Koningspleij komt. Ons verzet zorgde vanwege alle eisen voor een dure fabriek." Het was Bleumink die vorig jaar in Westervoort de krachten bundelde tegen Bruil. "Nu wil ik Arnhem zover krijgen dat het bestemmingsplan voor Koningspleij zodanig wordt dat er alleen maar duurzame bedrijven mogen komen. We moeten voorkomen dat er andere overlastgevende firma's komen."

Het Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA) is blij dat de komst van Bruil van de baan is. "De asfaltfabriek zou maar weinig arbeidsplaatsen, vier tot zes man, opleveren en vooral voor veel overlast zorgen", zegt Willem Jansen Verplanke, OKA-vice-voorzitter.

Bron; de Gelderlander