h

Conclusie SP onderzoek Rozet; Locatie apotheek op Wyborg weer open!

23 juni 2009

Conclusie SP onderzoek Rozet; Locatie apotheek op Wyborg weer open!

Zoals we ook al in de kranten hebben kunnen lezen is men ontevreden over onder andere de wachttijden bij de apotheek in het Gezondheidscentrum “Rozet”.

Rozet apotheek

Deze geluiden bereikten ook de SP. Daarom zijn wij van SP Westervoort op maandag 15 juni gestart met een onderzoek over hoe mensen denken over het de Rozet.
Dagelijks hebben een aantal SP-vrijwilligers, op verschillende tijdstippen, een aantal uren bij de uitgang van de Rozet gepost en de bezoekers van de Rozet naar hun mening gevraagd over verschillende zaken van de Rozet. In totaal hebben zij daar 18 uren hun aandacht opgeëist.

Het onderzoek heeft tot doel om te kijken of dit leeft onder veel meer mensen en hoe groot het probleem is. De vragen gingen o.a. over;
• wachttijden bij de apotheek,
• de bereikbaarheid van de Rozet,
• hoe privacy werd ervaren
• en de service.

De resultaten zijn de volgende:

Wachttijden
De wachttijd bij de apotheek blijkt de grootste ergernis van de mensen te zijn. De gemiddelde wachttijd is (was) 24 minuten.

De volgende opmerkingen werden bij dit onderwerp gemaakt:

- Ik ben gelijk weggegaan, want het duurt te lang
- Toen ik binnen kwam zaten er geen mensen te wachten in de apotheek, toch heb ik 15 minuten moeten wachten voordat ik aan de beurt was.
- Er staan 4 à 5 mensen achter de balie, maar er is er maar 1 die de klanten helpt.
- Je hoort de medewerkers achter praten en er is niemand bij de balie, terwijl er mensen zitten te wachten. Dit wekt irritatie op.
- Ik had medicijnen besteld en de medewerkster heeft wel vier keer in de computer moeten kijken welke medicijnen ik besteld had.
- Ik moest een bepaalde crème hebben en die was niet voorradig. Het moest besteld worden. Ik werd gebeld dat de crème er was. Ik heb toen aan gegeven dat ik het de volgende dag zou ophalen. Toen ik kwam was er niemand die er iets van af wist.

Is de nieuwe situatie een verbetering of niet?
Tevens hebben wij de mensen gevraagd of men liever het zorgcentrum heeft of dat men liever had gezien dat alles bij het oude was gebleven. Het mag voor zich spreken dat mensen die in de buurt wonen van het gezondheidscentrum tevreden zijn met de huidige situatie. Er zijn toch veel mensen zijn die het liever gezien hadden dat alles bij het oude gebleven was. Een belangrijk punt is dat men nu niet meer de eigen doktersassistente krijgen. Mensen ervaren dit als onprettig.
Een aantal uitspraken waren:

- Ik moet nu alles gaan uitleggen welke medicijnen ik nodig heb. Vroeger wist de assistente welke medicijnen en hoeveel.
- De assistente wist niet welke medicijnen ik moest hebben voor een bepaalde ziekte. Ik wist ook niet hoe de medicijnen heette.

Bereikbaarheid
Uit het onderzoek is gebleken dat men weinig moeite heeft om bij het gezondheidscentrum te komen. Wel is opvallend dat veel mensen met de auto komen. Ook mensen die minder mobiel zijn laten zich brengen door iemand met een auto. De mensen die antwoorden dat ze moeite hebben gehad om bij het gezondheidscentrum te komen, was het toch vooral dat ze nu verder moesten fietsen of nu met de auto kwamen.

Bezorging
Veel van de ondervraagde mensen had geen ervaring met het laten bezorgen van de medicijnen. De mensen die wel ervaring hebben zijn over het algemeen tevreden over de bezorging. Hoewel er hier ook geluiden dat er soms de verkeerde medicijnen geleverd worden. Dit vinden wij toch zeer zorgwekkend. Als je rekening houdt dat oudere mensen vaak veel medicijnen hebben en het vaak niet goed kunnen lezen.

Reacties;

- Ik krijg vaak de verkeerde medicijnen. Dan moet ik er toch heen. Ik ben al zes keer terug geweest voor hetzelfde medicijn. Ik heb ook klachtenbriefjes ingevuld, maar die worden niet behandeld. Ik heb nu een gesprek aangevraagd.

Privacy
Over de privacy bij de apotheek en in de wachtkamer van de huisarts is men over het algemeen tevreden. De ontevredenheid bij de apotheek is toch het feit dat er aan één kant van de wachtruimte de stoelen te dicht bij de balie staan. Mensen die daar zitten kunnen soms letterlijk de gespreken volgen tussen cliënt en apothekersassistente. De mensen ervaren dit als onprettig.
Bij de huisarts is dit toch meer dat men niet de eigen assistente krijgt die men gewend is. Dat er meer mensen in de wachtkamer aanwezig zijn ervaart men niet als een ongewenste situatie.

Service
Van de ondervraagde mensen is het merendeel tevreden over de service die men krijgt. Toch ervaart men het personeel bij de apotheek niet klantvriendelijk.
Opmerkingen;

- Als ik het voor het zeggen had kon dat personeel vandaag nog naar een andere werkgever zoeken.
- Wat een stel irritante meiden.
- Zonder dat er iets gezegd is heb ik dezelfde medicijnen gekregen maar met een andere naam, dat vind ik erg verwarrend.

Wij beseffen ons terdege dat het natuurlijk niet motiverend is als mensen continue klagen over wachttijden e.d., maar dit draagt niet bij dat men begrip heeft voor de situatie.
Een aantal van de ondervraagde mensen heeft ook de ervaring dat ze na lang wachten te horen krijgen dat de medicijnen niet voorradig zijn en de volgende dag terug moeten komen of na een aantal dagen. Dit is ook het geval als men de medicijnen besteld heeft via de telefoon. Veel mensen snappen ook niet dat als ze medicijnen voor 10:00 uur besteld hebben, ze dan pas de volgende dag na 16:00 uur de medicijnen pas op kunnen halen. Vaak staan ze ook nog niet klaar of zijn ze niet voorradig.
Een aantal mensen vinden ook dat het te lang duurt voor dat de telefoon opgenomen wordt. Dit met name bij de huisartsen.

Wyborgh
Het grootste gedeelte van de ondervraagde mensen is van mening dat de locatie op de Wyborgh niet gesloten had moeten worden. Voor de mensen die boven de Klapstraat wonen, dit als je Westervoort even in tweeën deelt en dan de Klapstraat als scheidslijn neemt, vinden dat de locatie op de Wyborgh open had moeten blijven. Dit zou ook de druk in de apotheek, in het gezondheidscentrum, af doen kunnen nemen. Ook is er door de Gemeente veel werk gemaakt om meer ouderen in het centrum van Westervoort laten wonen en die missen nu deze voorziening.

Conclusies
Als eindconclusie kunnen we stellen het merendeel van de ondervraagde mensen graag ziet de er toch weer een apotheek op het winkelcentrum de Wyborgh komt. Dit is op zich ook wel te verklaren. Westervoort is in de loop der tijd gegroeid en we groeien nog steeds. In de tijd de we nog een apotheek hadden, moest er een bij komen in verband met deze groei.
Door nu nog maar een apotheek te hebben wordt de suggestie gewekt dat Westervoort is gekrompen. Dit is natuurlijk niet het geval. Westervoort groeit. Er worden ruim 200 woningen gebouwd in de wijk Beekenoord. Op het gezondheidscentrum zijn woningen gebouwd en het is de bedoeling dat op het nieuwe pand van COOP ook woningen komen. In de toekomst komen er nog meer woningen bij. Het groeiende aantal inwoners legt een te grote druk op de huidige apotheek. Waardoor de wachttijden niet minder, maar eerder meer zullen worden. Daarom is het noodzakelijk om een locatie op de Wyborgh weer open te stellen voor een apotheek.

Uit het onderzoek is ook gebleken dat mensen over het algemeen tevreden zijn met het gezondheidscentrum. Daarbij moet volgens ons wel in de gaten gehouden worden dat veel mensen de situatie als een feit kunnen beschouwen en het noodgedwongen accepteren.
Daarnaast hebben wij geluiden gehoord dat men wel vindt dat de bereikbaarheid voor minder validen beter geregeld moet worden. Dit laat ook nog te wensen over.
Ook de andere opmerkingen over de bereikbaarheid geven aan dat de gekozen locatie diverse mensen afhankelijk maken van de goede wil van anderen, wat in strijd is met het gemeentelijk beleid de mensen zolang als mogelijk zelfstandig te laten blijven.
Ook blijkt dat de locatie van de Rozet de mobiliteit laat doen toenemen en de mensen stimuleert uit het milieuoogpunt minder gewenste vervoersmiddelen te gaan gebruiken.

U bent hier