21 minuten duidelijk: Nederland wil minder Brussel'

27 mei 2009

21 minuten duidelijk: Nederland wil minder Brussel'

De resultaten van het 21 minuten onderzoek laten zien dat de gevestigde partijen met hun eurofiele koers hun achterban niet vertegenwoordigen. “Nederland wil duidelijk minder Brussel”, aldus Dennis de Jong. 21minuten.nl kwam vandaag met de resultaten van een grootschalig onderzoek onder 60.000 Nederlanders. Nederlanders willen Europese samenwerking op financieel, economisch en klimaatbeleid, maar niet zoals de EU dat nu doet.

Zo willen ze geen brede Europese ambities, geen Europese minister van Buitenlandse Zaken, geen Europese Grondwet en geen uitbreiding van de macht van Brussel. De Jong: “Nederlanders steunen massaal de Europese koers van de SP; wel samenwerking maar geen brede Europese ambities.”
Politici zoals Balkenende die blijven hameren op hoe de EU ons vrede en veiligheid bracht, voeren dan ook de verkeerde discussie. De Jong: "Deze zaken zijn onomstreden; voor de SP, maar ook bij de bevolking toen het 'nee' zei tegen de Europese grondwet. Deze premier weigert nog steeds op de zorgen van de 61,6% in te gaan over de vermarkting van de publieke diensten en het ondemocratisch karakter ervan." "Hypocriet," noemt Dennis de Jong premier Balkenende's oproep dan ook tot eerlijkheid en duidelijkheid in het Europadebat: "dat zegt de premier die de Europese grondwet licht gewijzigd verkocht als nieuw verdrag!" Beweren, zoals staatsecretaris Timmermans doet, dat we het ‘nee’ tegen de Europese grondwet achter ons hebben gelaten is dan ook ongegrond. Het onderzoek toont aan dat de discussie nog gevoerd moet worden.