Wat een brief over Mikado niet teweeg kan brengen!

2 april 2009

Wat een brief over Mikado niet teweeg kan brengen!

Op maandag, 23 maart, is de brief, van de SP afdeling Duiven, over de absurde prijsverhoging door Mikado voor de maaltijdvoorziening bezorgd aan het college van de gemeente Duiven. Vandaag was uitvoerig in de "Duivenpost" en “Westervoortpost” te lezen dat wethouder Goossen "not amused" is over de commotie die in Westervoort en Duiven is ontstaan maar wil toch overgaan tot een financiële vergoeding.

Hoewel de wethouder luid en duidelijk laat weten zich te ergeren aan de houding van de gemeente Westervoort, kiest ook hij voor subsidie. De wethouder wil, om aanmerking te komen voor de bijzondere bijstand met betrekking tot de maaltijdvoorziening, de grens verhogen van 120% naar 130% boven de bijstandnorm. Dit is voor de SP een stap in de goede richting, hoewel het wel zeer bijzonder is dat hij Mikado zelf laat onderzoeken om welke afnemers het gaat. Bovendien is het wel pikant te noemen dat iedereen moet wennen aan het feit dat aan de ene kant Mikado een "commercieel product" is geworden , maar aan de andere kant door de gemeente Duiven volledig in bescherming wordt genomen. Een onderzoek naar de prijsstijging door de gemeente Westervoort wordt door de wethouder als lastig en niet gewenst ervaren. SP Duiven en Westervoort vind het daarom meer dan wenselijk dat dit onderzoek plaats vind om in ieder geval helderheid te verkrijgen. Ook vind de SP dat een basisvoorziening, zoals voeding dat is, voor de zwaksten in de samenleving kwalitatief goed en altijd betaalbaar moet blijven en dat je mede daarom, als gemeente, open moet staan voor andere, goedkopere maaltijdverstrekkers. Dit past dan helemaal in het plaatje van commercieel denken, wat de gemeente graag wil.