Kermis wil meer beveiliging

28 oktober 2008

Kermis wil meer beveiliging

Er zijn zoveel vernielingen en vechtpartijen geweest bij de laatste Westervoortse kermis, dat de exploitanten voor volgend jaar extra beveiliging willen. Dat hebben ze de gemeente schriftelijk laten weten. Ook vanuit omwonenden zijn er de nodige klachten binnengekomen.

Voor Westervoorts burgemeester Jos Geukers zijn de opmerkingen van de exploitanten en omwonenden reden voor komend jaar een veiligheidsplan voor de kermis te maken. Of daar meer beveiliging inzit, is een andere zaak. Geukers: "In eerste instantie moeten de kermisexploitanten hun eigen spullen beveiligen. Ik zie die beveiliging niet primair als onze taak. En als we het zouden gaan doen betekent het dat de pachtprijzen omhoog gaan en dus ook de ritprijzen. We willen die juist zo laag mogelijk houden."

Bij de kermis, in het eerste weekeinde van oktober, waren er op straat de nodige vechtpartijen en veel vernielingen. Zo zijn ruiten van het gemeentehuis ingegooid, maar ook waren exploitanten de dupe. Er is onder meer verlichting van attracties vernield en er waren pogingen tot inbraak bij enkele kermiskramen.

Geukers benadrukt dat hij bij de volgende kermis in ieder geval 'strak' zal bezigzijn. "We zullen een hardere lijn hanteren dan dit jaar. De politie zal bij een dreigend sfeertje niet meer eerst waarschuwen, maar meteen optreden."

Geukers betrekt in ieder geval de wijkraad Mosterdhof bij het maken van plannen om de kermis in goede banen te leiden. "Ik vraag hen mee te denken, want de kermis moet eeen goed feest blijven."

Voorzitter Ad Bleumink van wijkraad Mosterdhof is de klachten van de omwonenden van de kermis nog aan het inventariseren. Hem is al wel duidelijk dat er veel 'algemene overlast' was. Ook waren er de nodige klachten over geluidsoverlast door de kermis. Vanuit de straat Mosterdhof waren er verder klachten over de slechte bereikbaarheid. "Dat kwam door een andere opstelling van attracties dit jaar. Er waren zelfs mensen die alleen maar via het plein van de oude school aan de Dorpstraat naar huis konden."

Bleumink zegt dat hij samen met de gemeente alles op alles wil zetten om te zorgen dat het echte kermisgevoel, als gezellig dorpsfeest, kan blijven bestaan.