Westervoort roert zich nu ook tegen asfaltfabriek van Bruil

2 juni 2007

Westervoort roert zich nu ook tegen asfaltfabriek van Bruil

Westervoort begint zich nu ook te roeren tegen de komst van de asfaltfabriek van Bruil op de Koningspleij. Op dinsdagavond acht uur houdt de ledenwerkgroep van de SP in Westervoort een 'informatieavond' over de fabriek in zaal Wieleman in het dorp.

Bert Brood van de werkgroep wijst erop dat verschillende wijken in Arnhem al hebben aangekondigd bezwaar te gaan aantekenen tegen het voornemen van de gemeente Arnhem om groen licht te geven.

"De komst van deze fabriek zal in de toekomst leiden tot het vrijkomen van fijnstof, toename van lawaai, een grote groei van het verkeer en waardevermindering van het onroerend goed.

De kans bestaat dat als de fabriek er eenmaal staat, de strikte regelgeving met betrekking tot de overlast van de fabriek zal verwateren. Daarnaast heeft de komst van deze fabriek totaal geen positieve invloed op de werkgelegenheid in de regio."

Westervoort kampt al sinds het ontstaan van het industrieterrein Het Broek met luchtverontreiniging vanuit die hoek. De klachten werden groter toen in de jaren zeventig de wijk Mosterdhof pal tegenover zware industrie gebouwd werd. Berucht was de ernstige stank van rubberfabriek Ciargo, later Polysar en tenslotte Basf Polymeren. Ook de Akzo en de Billiton hadden een slechte naam. Het dorp keerde zich tegen een plan van Arnhem voor een stortplaats op de Koningspleij-Noord. Die kwam uiteindelijk in Zevenaar.