Hardere aanpak overlast

17 november 2009

Hardere aanpak overlast

Er komt een hardere aanpak van jongeren die overlast veroorzaken.
Politie en gemeenten gaan daarvoor nog nauwer samenwerken.
Westervoort overweegt zelfs om op locaties waar jeugd voor overlast zorgt samenleefregels in te voeren. Die moeten de overlast terugdringen. Het zijn afspraken die jongeren opgelegd krijgen over hoe laat het rustig moet zijn, dat er geen alcohol of drugs gebruikt mogen worden en er geen vernielingen mogen zijn.
Westervoort heeft deze regels jaren geleden al opgelegd voor het Dorpsplein, waarna de overlast daar afnam.

In de gemeenten Duiven, Westervoort, Rijnwaarden en Zevenaar heeft de politie inmiddels overlastgevende jeugdgroepen geselecteerd voor een nadere analyse. Op basis van die analyse wordt beslist wat de inzet wordt ten aanzien van die groepen. Daarbij komt in ieder geval een grote rol te liggen voor de gemeenten. Die krijgt de regie om samen met politie, jongerenwerk, wijkraden en omwonenden in gesprek te komen met overlastveroorzakende jeugd om gezamenlijk de overlast aan te pakken.

Vooral in Duiven is een scherpere aanpak van overlast regelmatig onderwerp van gesprek in de politiek. Daar is het LPF-er Anton Reebergen die wil dat er harder opgetreden wordt.

De politie zelf, zo blijkt uit het jaarplan openbare orde en veiligheid voor komend jaar, is bezig met de opzet van een bike-team. Deze agenten op de fiets worden naar verwachting vanaf medio komend jaar ingezet om vooral vandalisme en geweld te bestrijden. "Op de fiets kun je op meer plekken komen dan met de auto", omschrijft een woordvoerster van politie het voordeel van zo'n team.

Daarnaast gaat de politie 'meer stelselmatig, onopvallend, surveilleren op vrijdag- en zaterdagavond op hotspots en op groepen om vernielingen, geweld en wangedrag tegen te gaan'.

• Reageer op dit artikel