De samenwerking in de zorg maken we permanent

17 april 2020

De samenwerking in de zorg maken we permanent

Beste SP-er
Het coronavirus laat zien wat de goede en de zwakke punten in onze zorg zijn. De zorg wordt nu overeind gehouden door vele duizenden zorgverleners die iedere dag met hart en ziel hun werk doen. Nu gebeurt dat onder extra zware omstandigheden. Het virus veroorzaakt veel leed. In ziekenhuizen, in verpleeghuizen en elders. Toch gaan onze zorgverleners door, soms met gevaar voor hun eigen gezondheid. We zijn hen heel dankbaar voor hun moed en hun doorzettingsvermogen.

De coronacrisis laat ook zien hoe kwetsbaar het stelsel is. We zien dat concurrentie tussen zorgverleners en zorgverzekeraars niet werkt. Meer nog dan hiervoor wordt duidelijk dat samenwerken veel effectiever is. Dat niet het geld maar de deskundigheid van zorgverleners bepaalt wat goede zorg is.

Wat ook duidelijk wordt is hoe afhankelijk we zijn van het buitenland als het gaat om de productie van geneesmiddelen en beschermingsmiddelen voor zorgverleners. Ook zullen veel politieke partijen zichzelf wel voor de kop kunnen slaan dat ze ingestemd hebben met de privatisering van een belangrijk instituut dat vaccins kan ontwikkelen.

Er komen nog spannende maanden aan voor de zorg. Wij steunen onze zorgverleners waar we kunnen. En we kijken ook vooruit, over hoe het na deze crisis verder moet. We kunnen niet terug naar hoe het was. Niet terug naar de politiek die ziekenhuizen verkocht. Niet terug naar een systeem met een toenemende individualisering van kosten, zoals de almaar stijgende premies en een hoog eigen risico. We gaan niet terug naar de tijd waarin zorgverleners elkaars concurrenten waren.

Wij staan klaar om de samenwerking in de zorg permanent te maken. Deze crisis laat zien dat de marktwerking in onze zorg geen toekomst heeft.

Met strijdbare groet,

Nationaal ZorgFonds