Dit mogen we niet laten gebeuren...

4 maart 2020

Dit mogen we niet laten gebeuren...

Foto: SP

Beste Burger,                         Het kabinet Rutte heeft een heel slecht en asociaal plan: Rutte wil de grote bedrijven jaarlijks 2,4 miljard euro extra cadeau te geven. Dit zouden ze nog minder aan belasting over hun winsten hoeven te betalen dan ze nu al doen. Dit mogen we niet laten gebeuren. Deze miljarden horen naar de samenleving te gaan, naar fijne zorg, een betaalbaar huis en goed onderwijs.

Afgelopen weken sprak ik op avonden door het hele land met honderden mensen. Ik hoorde van een zaal vol zorgverleners hoe zij zich vaak kapot werken, maar zien dat er steeds minder tijd is voor goede zorg. Ik hoorde van een zaal vol mensen die werken in het onderwijs hoe de volle klassen en de oplopende werkdruk ervoor zorgen dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit gaat. Van veel mensen hoorde ik dat zij er nauwelijks op vooruit zijn gegaan, terwijl de economie draait als een tierelier.

Deze 2,4 miljard euro die Rutte cadeau wil doen aan multinationals moet dus niet naar de grote bedrijven, maar naar mensen. Deze oproep deed ik gisterenavond, samen met PvdA en GroenLinks die dit ook vinden. Ik hoop dat nog meer partijen en organisaties zich bij deze boodschap aan sluiten. Met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

Betekent dit nu overigens dat we het opeens overal over eens zijn met de PvdA en GroenLinks? Zeker niet. En dat is ook prima. We zijn en blijven verschillende partijen met ons eigen verhaal. Dat moet ook, want we zijn het sluiten van de verzorgingshuizen en het afschaffen van de studiefinanciering niet vergeten.

Deze tijd vraagt om een stevig links geluid van de SP om tot verandering te komen. En uiteraard zullen we samenwerken daar waar het kan. Over deze 2,4 miljard euro zijn we het eens: die zijn keihard nodig in de samenleving.

Als we samen opstaan is verandering mogelijk.Met vriendelijke groet,Lilian Marijnissen
Fractievoorzitter SP Tweede Kamer