Grote uitdaging voor de SP, inwoners en gemeente Westervoort.

29 mei 2019

Grote uitdaging voor de SP, inwoners en gemeente Westervoort.

Foto: Peter Gompelman

De meerderheid van de Eerste Kamer stemde in met de Klimaatwet. De wet legt voor het eerst klimaatdoelstellingen wettelijk vast. Daarnaast voert de wet een mechanisme in dat ervoor zorgt dat de overheid die klimaatdoelen ook gaat halen.

In de Klimaatwet staan drie doelen:

1. Een vermindering van 49% (t.o.v. 1990) van de broeikasgasuitstoot in 2030.
  2. Een vermindering van 95% (t.o.v. 1990) van de broeikasgasuitstoot in 2050.
  3. 100% broeikasgas-neutrale elektriciteit in 2050

Elke vijf jaar komt er een klimaatplan waarin het klimaatbeleid wordt vastgesteld. Dit klimaatplan past in de systematiek van de Integrale Nationale Energie-en Klimaatplannen die voor de EU moeten worden opgesteld en het klimaatakkoord van Parijs.

Dit alles gaat een zeer grote uitdaging worden voor de SP, inwoners en gemeente Westervoort. Energieneutraal houdt namelijk in dat er binnen de gemeentegrenzen net zo veel energie wordt opgewekt met bijvoorbeeld zon, wind en biomassa als er wordt verbruikt. Alle huishoudens, bedrijven, scholen en instellingen worden hierin meegenomen. Fossiele brandstoffen als gas en benzine verdwijnen. Op basis van de meest recente cijfers - uit 2016 - wordt in Westervoort 2,2 procent van de energie die wordt verbruikt, duurzaam opgewekt.

Wij zien energieneutraal in 2035 als een onmogelijke opgave. Zouden we voor 2035 kiezen dan zou de gemeente Westervoort één van de koplopers van Nederland zijn. Er zijn maar een paar gemeenten die nog ambitieuzer zijn. Zo hebben Lochem, Soest en De Bildt ervoor gekozen om in 2030 al energieneutraal te zijn. Zevenaar wil dat in 2040 zijn. Arnhem, Duiven en Doesburg houden ook 2050 aan, net als de meeste gemeenten in Nederland.

Westervoort en Duiven hebben het bureau Overmorgen ingehuurd om te onderzoeken wat nodig in om energieneutraal te worden. Ook die stelt dat 2035 onhaalbaar is. ‘Vanuit de stand van de techniek, de krapte op de markt en de rol van de overheid is dat niet haalbaar', schrijft het bureau. Er is nog veel onderzoek nodig naar bijvoorbeeld geothermie en waterstof.

Wij houden als gemeente Westervoort onze opties open en werken samen met achttien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie om 2050 te halen en natuurlijk met de inwoners en ondernemers. Het is een uitdaging  van ons allen om dit te realiseren en te zoeken naar oplossingen hoe dit te doen.

Hoe wordt de gemeente bijvoorbeeld gasloos?

Met de stadswarmte van de AVR waar een groot deel van Duiven en Westervoort op is aangesloten, lijkt dat eenvoudig. Er zijn nu tweederde van de woningen en een derde van de bedrijven in Duiven aangesloten op de stadswarmte en een derde van de woningen en de helft van de bedrijven in Westervoort. Wethouder Breunissen wijst erop dat we naar een toekomst willen zonder restafval. ,,Wat verbrand je dan in de oven van AVR? En hoe verwarmen we dan onze huizen?’’

Westervoort en Duiven kiezen ervoor om in stappen energieneutraal te worden. We doen niet alles in een keer. Stap één is woningisolatie en zonnepanelen op de daken. Dat kunnen wij niet zelf. Daarvoor hebben we woningeigenaren, onze inwoners nodig.

We moeten dit samen doen!