Ziekenhuizen failliet? Wat denken ze wel!

31 oktober 2018

Ziekenhuizen failliet? Wat denken ze wel!

De drie IJsselmeerziekenhuizen in Flevoland en het MC Slotervaart in Amsterdam zijn failliet. Dit betekent dat patiënten hun vaste behandelaar verliezen en 2000 mensen hun baan kwijt zijn. Het is bizar dat het voortbestaan van ziekenhuizen zonder inspraak van de bevolking volledig van commerciële zorgverzekeraars afhankelijk is gemaakt. Door de marktwerking in de zorg en de rol van de verzekeraars komen mensen in de knel, dat wordt deze dagen weer pijnlijk duidelijk.

Zorgverleners die jaren met hart en ziel voor mensen hebben gezorgd, staan nu in de kou. Patiënten en familieleden verliezen hun vertrouwde hulpverlener en maken zich grote zorgen over waar ze straks terecht moeten.

Deel dit plaatje op sociale media en vraag vrienden, familie en collega’s om vriend te worden van het Nationaal ZorgFonds zodat de beweging nog groter en sterker wordt. Op deze manier bouwen we samen aan een land waar zorggeld naar de zorg gaat. Niet naar verzekeraars, reclame en zorgbobo’s. Een land waarin ziekenhuizen niet failliet kunnen gaan en mensen de zorg krijgen die nodig is.

Op woensdag 31 oktober om 10:00 uur debatteert de Tweede Kamer over het faillissement van deze ziekenhuizen. Het wordt tijd dat de politiek afscheid neemt van dit stelsel dat de markt boven mensen stelt. 270.000 mensen hebben die oproep al gesteund. Deze week zien we dat de strijd die we voeren voor een solidair stelsel actueler is dan ooit. Wij gaan door!

Strijdbare groet,

Campagneteam Nationaal ZorgFonds