De Sleepwet is onnodig en gevaarlijk

8 maart 2018

De Sleepwet is onnodig en gevaarlijk

Foto: Everett Collection, Inc

Tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen vinden op 21 maart 2018 het referendum plaats over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, beter bekend als de sleepwet.

Aanslagen voorkomen door gericht terroristen en geradicaliseerde netwerken te
ontmantelen is een uitstekend idee. Niemand zal hier een probleem mee hebben. Maar aan het verzamelen van miljoenen privégegevens, in de hoop dat daar gegevens van mogelijke terroristische tussen zitten, kun je twijfelen. Alle technologieën die in de toekomst worden ontwikkeld worden vallen onder deze wet. En dit alles gebeurd zonder dat een controlerende instelling als de Tweede Kamer of een rechter hier ook maar iets over te zeggen heeft. Bij ons leidt dit tot de conclusie dat we hier met een uitholling is van de democratie te maken hebben. Arjan Lubach sprak al over de ‘terreurswalbe’.

Onder de vlag van het voorkomen van terrorisme probeert de regering, en de voor hen werkende inlichtingendiensten, het binnenhalen van miljoenen privégegevens te legaliseren. De sleepwet maakt het niet alleen mogelijk om in de wijde omgeving van een “verdachte” brongegevens te verzamelen, maar deze ook nog eens onbewerkt aan ‘bevriende’ inlichtingendiensten door te geven.

In mei van dit jaar wordt de nieuwe wet op de privacy van kracht. Deze wet is belangrijk om te garanderen dat mensen geen overbodige en privacy gevoelige informatie zouden krijgen welke geen toegevoegde waarde is op het besluit of de beslissing die moet worden genomen. Met deze sleepwet wordt de eerder aangenomen wet op de privacy met voeten getreden

Andere landen, waaronder de Verenigde Staten, hebben al meer ervaring in het massaal binnen halen van gegevens. Zij zien steeds meer in dat deze manier van onderzoek niet tot de gewenste resultaten leidt en ongewild veel overbodige, lees uw, gegevens overal terechtkomen. En wat gebeurt er met informatie over een activiteit van u, bij ons volstrekt legaal, maar in een van de landen waaraan de informatie is overgedragen verboden is?

En als u dan weet dat elke terroristische aanslag zijn eigen karakteristieke kenmerken draagt is zo goed als onmogelijk om een goed profiel te maken waarmee de overheid werkelijk iets kan beginnen.

Ons advies blijft dan ook: BEZINT EER GIJ BEGINT.

(Stem op 21 maart tegen)