SP GEEN DON QUICHOT, VECHTEND TEGEN DE WINDMOLEN.

10 november 2014

SP GEEN DON QUICHOT, VECHTEND TEGEN DE WINDMOLEN.

In de afgelopen tijd is er veel gesproken over de komst van een aantal windmolens op de Koningspley in Arnhem. Voor- en tegenstanders hebben geprobeerd elkaar vliegen af te vangen.

Ook de afdeling Westervoort van de SP is gevraagd naar een stellingname.

In het algemeen kan gezegd worden dat de SP niet tegen windmolens is. Maar plaats ze op een plaats waar relatief het minste overlast en hinder ontstaat voor de omwonenden. Vandaar dat onze voorkeur uitgaat naar bijvoorbeeld plaatsing op zee. Een andere optie is het plaatsen op terreinen waar geen of weinig mensen wonen (industrieterreinen e.d.)

Dit laatste brengt ons bij de Westervoortse situatie. De gemeente Arnhem is bezig om een MER rapportage op te stellen. Wanneer daar uit komt dat gezien rendement en andere nadelige effecten het niet verstandig is om deze windmolens te plaatsen verwachten wij dat het gezond verstand zegeviert en deze windmolens niet geplaatst worden. Echter wanneer blijkt dat plaatsing kostendekkend, uiteindelijk rendabel en aanvaardbaar en verdedigbaar is qua negatieve (neven)effecten zullen wij vanuit de Lokale afdeling van de SP zeker de plaatsing van deze molens steunen.