Impressie Gelderlander debat

28 februari 2014

Impressie Gelderlander debat

Voor het eerst was de SP met een lijsttrekker aanwezig bij het Gelderlander debat op 27 februari in het gemeentehuis van Westervoort aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen  van 19 maart.

Aanwezig namens de politieke partijen waren:

Yvonne de Jager (PvdA), Peter Pennekamp (CDA), Janiek Kroon (VVD), Ben Schulte Groen Links), Monique Abbink (D6) en Eef van Baarsen. (SP)

En wat voor een lijsttrekker, Eef van Baarsen, die er relaxed bij zat en rustig antwoord gaf op de vragen van de debatleider Eelco van den Heuver,  die de diverse thema's uit de verkiezingsprogramma's haalde en de dames en heren aan de tand voelde daarover.

In het soms verbale geweld van sommige ervaren politici kon Eef van Baarsen toch zijn zegje doen.

Er was ook  nog wel wat oud zeer uit de afgelopen regeerperiode, waarbij de PvdA niet mee mocht doen.

De door de SP vaak aangehaalde contacten met de bevolking, werd door de meeste partijen ook aangehaald, want zij doen dit (nu) ook.

Een discussie over herindeling van de Liemerse gemeenten maakte wat meer emoties los, waarbij de SP uiteraard het referendum noemde als enige mogelijkheid om te weten wat de gehele bevolking van Westervoort wilde. Na soms lang aandringen kwamen ook CDA en D66 tot die conclusie. Het lukte de debatleider  niet om Groen Links tot een ja of nee te verleiden. Als een volleerd politicus draaide Ben Schulte er om heen, waarop de debatleider in arren moede maar concludeerde dat het een nee was.

Voor de participatiemaatschappij waren nog meer woorden nodig om tot de conclusie te komen dat mensen meer verantwoordelijkheid moesten nemen. Woorden als protocollen, richtlijnen, informatie e.d. vlogen over tafel, maar een concreet voorstel kwam er niet.

Coalitie  vorming (wie met wie) kwam er ook nog niet uit, behalve dat de huidige coalitie tevreden was met zichzelf.

Kortom, een aardige avond, met als hoogtepunt het optreden van de Achterhoekse columnist Frans Miggelbrink die op onnavolgbare wijze de avond in 5 minuten samenvatte.

De SP lijsttrekker was  het minst aan het woord geweest, maar was in ieder geval duidelijk.