HERINDELING? VRAAG DE BURGER OM ZIJN MENING!

19 maart 2013

HERINDELING? VRAAG DE BURGER OM ZIJN MENING!

SP Westervoort, Duiven en Zevenaar willen een raadplegend referendum bij besluitvorming herindeling Liemerse gemeenten.

Streekbord de Liemers

SP Duiven gaat daarom maandag, 18 maart, als eerste van de Liemerse SP afdelingen in de gemeenteraad een motie indienen om bij besluitvorming over gemeentelijke herindeling eerst een raadgevend referendum te houden. SP Zevenaar zal bij de eerstvolgende mogelijkheid een motie van gelijke strekking indienen en SP Westervoort, die niet vertegenwoordigd is in de raad, zal via het inspreekrecht de gemeenteraad en het college om draagvlak vragen. ›

De SP is voorstander van referenda, waarbij burgers hun mening kunnen geven over voor hen belangrijke onderwerpen en een gemeentelijke herindeling is bij uitstek een onderwerp waarbij de burger geraadpleegd moet worden.

Gemeentelijke herindelingen leiden vrijwel altijd tot grotere gemeenten met bestuurders die op grotere afstand zitten. Voor de burger mag een gemeentelijke herindeling nooit leiden tot een verminderd serviceniveau of een minder goed bereikbare dienstverlening. Daarom vindt de SP dat zeer terughoudend moet worden omgegaan met het samenvoegen van gemeenten.

Dat grotere gemeenten per definitie efficiënter omgaan met geld en middelen is niet zo. Uit recent onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat zij juist meer uitgeven.
In onze regio is de gemeente Doesburg een goed voorbeeld van een kleine gemeente die zeer effectief met geld en middelen omgaat.

Als er toch wordt besloten om gemeenten samen te voegen, dan moet rekening gehouden worden met de mening van de burgers van de betrokken gemeenten door het uitschrijven van een raadplegend referendum.

Kabinet rekent zich rijk met gemeentelijke opschaling