Voortbestaan Zwembad In Gevaar?

26 februari 2013

Voortbestaan Zwembad In Gevaar?

SchoolzemmenIedere inwoner van Westervoort is trots op wat wij zoal aan faciliteiten hebben in ons dorp.

Een greep hieruit, voetbalvelden, tennisterrein, sportcentra maar ook een binnenzwembad. Het zwembad dat in 2005 is overgenomen door ondernemer Hans Frieling en hierdoor in private handen is gekomen. Het zwembad wordt door de gehele bevolking gebruikt, van gratis zwemlessen voor de scholen, de zwemverenigingen, de ouderen onder ons in het extra verwarmde bad, peuter en kleuterzwemmen ga zo maar door.

Het gratis gebruik voor scholen loopt helaas in april van dit jaar af. Volgens een interview met de eigenaar Hans Frieling, wordt het zwembad goed bezocht en is de bezetting bijna 100%. Geen probleem dus zou je kunnen vaststellen. Helaas, het tegendeel is waar. Het zwembad balanceert op een koord van 2013 naar 2015 toe.

Één januari 2015 loopt de subsidie van de gemeente af en dan?

In gevoerde gesprekken met de gemeente door Hans Frieling zelf wordt aangegeven “er ligt een getekend contract”!

Contracten zijn er o.i. om zaken vast te leggen. Contracten zijn er ook om los te breken als blijkt dat de economie niet is gelopen zoals men verwacht had?

In 2005 zag de economie er anders uit dan in 2013, men ging ervan uit dat op basis van de toenmalige exploitatie begroting, er een aantal jaren voor nodig zou zijn om het zwembad rendabel te maken. Energie, warmte, personeel, onderhoud, vernieuwingen en entree gelden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hans denkt uiteraard over vernieuwingen na, bijvoorbeeld het uitbreiden van het peuterbad, zodat meer peuters er gebruik van kunnen maken. Aanpassingen aan de machines, zodat deze niet dag en nacht op volle vermogen draaien. Kortom, er is een prioriteitenlijst van aanpassingen, verbeteringen en vernieuwingen.

SP Westervoort zet zich in voor het behoud van het zwembad. Na het gesprek met Hans volgt nu een gesprek met de gemeente. Ook gaat de SP de scholen bezoeken om polshoogte te nemen.

Hebt u na het lezen van dit eerste hoofdstukje al het gevoel te willen reageren, schroom dan niet en mail ons!

U wilt toch ook dat het zwembad blijft in Westervoort!

Wij houden u op de hoogte van het laatste nieuws….