Debatavond GGNet druk bezocht

24 februari 2012

Debatavond GGNet druk bezocht

Een uitpuilende zaal, vol met zeer betrokken mensen. Zo kunnen we de debatavond in “Ons Huis” over de sluiting van de GGNet kliniek wel omschrijven.

Panel GGNet
In feite wil niemand de sluiting van de GGNet kliniek in Zevenaar, daar was geen discussie over.

Eric Schuurman
Hoe houden we de voorgenomen sluiting tegen? Dat was de belangrijkste vraag tijdens de discussie die geleid werd door gespreksleider Eric Schuurman.
Timo de Grefte GGNet
Timo de Grefte van de Raad van Bestuur van GGNet noemde de kans op sluiting 80 procent. Dat betekent dat het besluit nog niet definitief is, dat er nog steeds mogelijkheden zijn om de kliniek open te houden!

Renske Leijten

Daarom moeten we de handen ineen slaan, met zijn allen, zo betoogde SP Kamerlid Renske Leijten.
Vanuit de zaal werd nog eens aangegeven dat het gevaar bestaat dat mensen de noodzakelijke zorg gaan mijden als er steeds meer drempels worden opgeworpen. Mensen die hulp nodig hebben, raken zo geïsoleerd of gaan op straat zwerven. Ook de maatregel van minister Schipper om tweehonderd Euro eigen bijdrage te vragen nog eens bovenop het eigen risico dat voor iedereen geldt, draagt bij aan deze slechte ontwikkeling.
De bezuiniging op GGNet van 7.2 miljoen is een landelijke maatregel. Er komt steeds meer marktwerking in de zorg terwijl toch duidelijk is dat de gevolgen voor de mensen om wie het gaat desastreus zijn. Ondanks dat het om landelijke ontwikkelingen gaat, kan GGNet zijn handen niet in onschuld wassen.

Zaal GGNet
Want waarom wordt De Liemers zo hard geraakt, waarom wordt de pijn niet verdeeld? Terwijl juist de Zevenaarse vestiging heel goed functioneert, met een bezetting van de bedden van meer dan 100 procent.
Deze avond zal geen eindstation zijn. De Liemerse SP afdelingen zullen samen met het personeel van GGNet en iedereen die mee wil doen, verder strijden tegen de sluiting van de GGNet kliniek en voor een goede geestelijke gezondheidszorg voor alle mensen in De Liemers.

Sluiting GGNet Zevenaar: "Bezuiniging of kostenpost en wie betaalt de rekening?"
Kritiek van artsen: GGNet opereert solistisch