Het ESM, de nieuwe Europese dictator

9 november 2011

Het ESM, de nieuwe Europese dictator

Het ESM (Europese Stabiliteit Mechanisme) de nieuwe dictator van Europa?

Het ESM zal medio 2013 van kracht worden en dan de taak van de huidige tijdelijke noodmechanismes, de European Financial Stability Facility (EFSF) en het European Financial Stability Mechanism (EFSM), overnemen.

Het ESM kan wanneer die wil, en zo vaak die wil, miljarden euro's eisen van de regeringen in de eurozone. Die landen moeten vervolgens binnen 7 dagen aan deze eis voldoen. Onvoorwaardelijk! Het ESM en al haar medewerkers genieten jurdische immuniteit.

Mocht een land niet voldoen aan haar verplichtingen als bovenstaand beschreven is, kan het ESM dit land aanklagen. Andersom kan niemand het ESM ter verantwoording roepen! Dit is één van die nieuwe EU verdragen, waarvan de regeringen van de lidstaten schijnbaar niet willen dat de burgers er het fijne van weet.

Italie is deze week op dusdanige wijze in de problemen gekomen, dat er van uit Europa geen oplossing kan worden geboden. Italie is immers een veel te grote economie om te ondersteunen. Vandaag komt Reuters naar buiten, dat Franse en Duitse diplomaten overleggen over een kleinere eurozone.

Dit nieuws komt niet bij toeval op dit moment naar buiten. Er wordt gesproken over een kleinere meer geïntegreerde eurozone. Met andere woorden, de lidstaten van die kleinere eurozone zullen (veel) zeggenschap moeten overdragen. Aan wie? De Europese Commissie en het ESM passen prima in dat plaatje. Wordt dit ons nieuwe Europa? Indien u uw bezorgdheid wilt uitten, teken dan de petitie.

Op verzoek van de 2e kamer fractie van de SP moet minister De Jager reageren op bovenstaand filmpje.