Gemeenteraadsvergadering van 12 oktober 2011

12 oktober 2011

Gemeenteraadsvergadering van 12 oktober 2011

1e behandeling Programmabegroting 2012

Een tweetal leden van de SP Westervoort heeft deze Gemeenteraadsvergadering bijgewoond. Hiervan een kort verslag en waarop met gemengde gevoelens en verbazing teruggekeken wordt.

Over het algemeen waren de reacties binnen alle fracties over het concept programmabegroting positief. Zij maken zich terecht zorgen over de Wet Werken Naar Vermogen, de Bibliotheek, over de vele PM posten, over de €10.000 reservering voor (onduidelijke) sport voor ouderen, over de regiocontracten en over drugs en alcohol. De PvdA maakte nog een opmerking dat in haar beleving hun voorstellen om de WMO te ontzien niet serieus is behandeld door de overige fracties. Dit was uiteraard tegen het zere been van de overige fracties en dan met name de VVD fractie.

Met verbazing wordt aangehoord dat de VVD fractie bezuinigingen wil gaan vinden in het afschaffen van dure en minder dure enveloppen, het invoeren van papierloos werken, het invoeren van eenlive stream zodat de notulist kan vervallen, de assistent commissieleden die niets zeggen tijdens de vergadering, hoeven niet meer aanwezig te zijn en dus ook niet meer betaald hoeven te worden. Alsof de toegevoegde waarde van assistent commissieleden alleen kan worden gemeten op zijn of haar actieve houding tijdens een vergadering. Hierbij alle inspanningen in de voorbereidende fase en nazorg van een vergadering welke niet zichtbaar zijn voor het gemak vergeten wordt.

Dezelfde partij wil aanzienlijke bedragen gaan oormerken om toekomstige, let wel, nog niet gekapitaliseerde plannen, uit te gaan voeren, dit terwijl er een ‘speeltuinenplan’ al geruime tijd op de plank ligt omdat er geen geld kan worden vrijgemaakt voor realisatie. De VVD wil een bedrag van maar liefst € 50.000,- reserveren voor veiligheid op het station. Wethouder Wobma geeft aan het heel fijn te vinden een dergelijk bedrag te ‘krijgen’, maar op zich niet weet waar aan dit besteedt zou moeten worden. Alle onderzoeken en aanbevelingen omtrent de veiligheid zijn immers al in werking gezet.

Hier en daar worden reserveringen en uitgaven voorgesteld voor onderzoeken en het financieren van acties. Uiteraard komt de vraag uit de raad “wat krijgen we ervoor terug?”. Aangekomen bij dit punt plaatst de SP de volgende kantekeningen. Zijn de resultaten die verwacht worden dan niet vastgelegd? Wordt een dergelijke uitgave dan niet gestoeld op een vooraf vastgesteld einddoel? Dit is toch bijna les één van budget beheer binnen een project. Een zak met geld beschikbaar stellen, zonder concreet te omschrijven wat je er voor wilt terug hebben, is een verloren zak met geld.

Waarom niet heel hard werken aan een sluitende nota met daarin een mooie reserve? Hier mag alleen uit geput mag worden door uitgewerkte plannen, inclusief de daarbij behorende begrotingen in te dienen. Plannen die niet aan deze criteria voldoen, moeten bij voorbaat al worden uitgesloten. Waarom geen ‘nice to have’ lijstje opstellen door elke fractie en per semester bekijken wat er gerealiseerd kan worden? Dit zonder dat de reservepot leeg raakt en Westervoort als ‘arme’ gemeente wordt neergezet.

Als SP leden wonen we deze vergaderingen bij om op de hoogte te blijven van wat er speelt in onze gemeente. Ook zijn we aanwezig om te leren hoe het politieke spel wordt bedreven. Op dit laatste punt kan vastgesteld worden dat we geleerd hebben hoe de SP het niet moet doen.