Duiven kernafval vrije gemeente

30 mei 2011

Duiven kernafval vrije gemeente

De gemeente Duiven heeft vandaag een motie aangenomen, waarmee men een duidelijk signaal afgeeft naar Den Haag. Binnen de gemeente grenzen van Duiven is er geen plaats voor ondergrondse opslag van kernafval. De lokale SP afdeling van de gemeente Duiven heeft hier een voortrekkersrol in gespeeld. De SP afdeling Westervoort feliciteert de SP afdeling Duiven, dat ze samen met GroenLinks en de PvdA, dit succes hebben binnen gehaald. Dit succes is alleen mogelijk geweest door goed naar de eigen mede burgers te luisteren en vastberadenheid te tonen. Men heeft zich niet uit het veld laten slaan toen de motie in een eerdere stemming geen meerderheid haalde.

geen kernafval voor westervoort

De SP Westervoort zal onderzoek doen naar deze problematiek en het initiatief nemen om ook de gemeente Westervoort voor de toekomst te vrijwaren van ondergrondse opslag van kernafval. Zodra hier meer over bekend is, zullen we u hier over informeren.

Om vast een tipje van de sluier op te lichten. Het draait allemaal om het begrip Boomse kleilaag. Op het eerste gezicht mag het duidelijk zijn. Deze kleilaag eindigt niet aan de gemeentegrens van Duiven. Het ziet er naar uit dat naar de maatstaven van het kabinet Rutte ook de bodem van Westervoort geschikt is voor ondergrondse opslag van kernafval.