Westervoorters kunnen maaltijden weer goedkoper gaan krijgen

22 september 2009

Westervoorters kunnen maaltijden weer goedkoper gaan krijgen

Westervoortse ouderen kunnen weer voor een normale prijs deelnemen aan de maaltijdvoorziening. De gemeenteraad ging er gisteravond unaniem mee akkoord dat de plaatselijke welzijnsstichting Mikado voor die maaltijdvoorziening gaat samenwerken met de Arnhemse stichting Welzijn Ouderen.

Mikado

Die kan de maaltijden aanbieden voor een prijs van maximaal 7,67 euro. Mikado zelf komt uit op 9 euro. Yvonne de Jager van de PvdA maakte er eerder dit jaar een punt van toen Mikado de prijs voor een complete maaltijd verhoogde van 7 naar 9 euro.
Zij vond dat veel te veel en eiste dat er een oplossing
zou komen. Nu verklaarde De Jager blij te zijn met de oplossing.

Ze gaf wel een sneer naar verantwoordelijk CDA-wethouder Hans Breunissen. "Een actieve houding van de wethouder had geld en moeite kunnen besparen. Hij had direct zelf naar andere mogelijkheden moeten zoeken. " Breunissen reageerde niet op de kritiek die hij voor de voeten geworpen kreeg.

De nieuwe situatie gaat pas per januari in. Tot die tijd moeten Westervoorters die van de maaltijdvoorziening gebruikmaken het volle pond betalen, maar de gemeente subsidieert hen met twee euro. De mensen moeten dat geld wel zelf aanvragen. Ook daarop heeft De Jager kritiek. Ze wil dat Breunissen in de gaten houdt dat mensen dat bedrag ook echt aanvragen. Hij stemde daarin toe.

Ander kritiekpunt is dat Mikado 5.700 euro nodig heeft voor de administratieve afhandeling. "We betreuren het dat de wethouder hierbij geen actie ondernomen heeft", zei De Jager. Ze ging wel akkoord met het betalen van dat bedrag, net zoals de andere fracties, behalve D66. Monique Abbing van die partij stemde tegen het geven van die 5.700 euro aan Mikado. "Want dit kan echt niet."

Bron; de Gelderlander

• Reageer op dit artikel