Tunnel in spoordijk Westervoort

3 juli 2009

Tunnel in spoordijk Westervoort

WESTERVOORT - Behalve een busstation en twee liften moeten er bij het nieuwe station in Westervoort 450 fietsen gestald kunnen worden en ruim 100 auto’s kunnen worden geparkeerd. Het station wordt met een groot stationsplein aan de zuidkant bij het dorpscentrum getrokken en fietsers en voetgangers moeten met een tunnel in de spoordijk makkelijk van het ene naar het andere spoor te komen.

Trein

Dat blijkt uit het ontwerp voor het station in Westervoort dat, geheel volgens wens van het Westervoortse gemeentebestuur, aansluit bij winkelcentrum De Wyborgh. Door voor deze locatie te kiezen vallen de twee andere locaties, bij de Liemersallee en op de plek van het vroegere station, af.

Het plan wordt verder uitgewerkt en besproken door de Stadsregioraad en de gemeente Westervoort. Als die akkoord gaan, kan worden gestart met de aanleg van het station. Als alles volgens planning verloopt, kan het station in december 2011 klaar zijn.

Of er dan ook al treinen stoppen, is de vraag. Een harde voorwaarde voor de NS en ProRail om er treinen te laten stoppen is dat het vierde perron bij het station in Arnhem klaar is. Dat moet om de dienstregeling van internationale treinen en het treinverkeer naar Doetinchem beter op elkaar af te stemmen.

Bron; de Gelderlander