Fusie Nuon en Vattenfall is slecht voor de burger

17 april 2009

Fusie Nuon en Vattenfall is slecht voor de burger

NIJMEGEN - De kans is zeer groot dat de overname van energiebedrijf Nuon door het Zweedse concern Vattenfall slecht uitpakt. Het fusiebedrijf wordt zo groot dat de bureaucratie fors zal toenemen en de efficiƫncy zal dalen. De kosten van het nieuwe bedrijf zullen zeer hoog zijn.

Met die waarschuwing komt de Utrechtse fusie-econoom Hans Schenk op een discussieavond van de SP over de verkoop van Nuon. Schenk riep provinciale politici gisteravond op de aandelen Nuon en Essent niet te verkopen aan buitenlandse partijen en ervoor te zorgen dat de overheid op de energiemarkt een poot tussen de deur houdt. Provincies die toch verkopen, kiezen alleen maar voor hun eigen financieel gewin. Hij zegt tot zijn conclusie te komen op basis van langdurig onderzoek naar grote fusies. "Die mislukken in 65 tot 85 procent van de gevallen."

Volgens hem is de schaalgrootte van Nuon en Essent nu ideaal en leidt schaalvergroting tot slechtere prestaties.

De Gelderde gedeputeerde Harry Keereweer, die Nuon wil verkopen, noemde het verhaal van Schenk een doemscenario. Tot woede van de hoogleraar. "Tien jaar geleden heb ik hetzelfde over de banken gezegd. Toen waren er ook heren als Keereweer die dat een doemscenario noemden."

Keereweer zei dat de Mededingingsautoriteit wel in de gaten zal houden dat grote bedrijven niet in de fout gaan. Volgens Schenk is ook dat een misvatting.

Keereweer was gisteravond minder positief over het groene karakter van Vattenfall. Dat werd door de provincie en minister Cramer van Milieu aanvankelijk bejubeld. Greenpeace bekritiseerde gisteren echter opnieuw het vervuilende karakter van Vattenfall. Keereweer gaf deels toe: "Een ideale schoonzoon krijg je niet. Sommige zaken zijn minder goed."

Bron; de Gelderlander