Weer probleem NS-station

15 oktober 2008

Weer probleem NS-station

Er zijn opnieuw problemen rondom de bouw van het NS-station in Westervoort. Spoorbeheerder ProRail sluit niet uit dat het station op een andere plek gebouwd moet worden dan tegenover winkelcentrum de Wyborgh.

Op die plek blijkt een lichte bocht in het spoor te zitten, waardoor de technische inpasbaarheid moeilijker wordt. ProRail wil nu kijken waar volgens haar het station beter gebouwd kan worden.

Westervoort en Stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn niet te spreken over de actie van ProRail. Bestuursvoorzitter Jaap Modder van de Stadsregio: "Na vijf jaar komt ProRail er achter dat daar een lichte bocht ligt. Nu vragen ze geld uit te trekken voor onderzoek waar het station wel zou moeten komen. Dat doen we niet, we zijn gekke Henkie niet. Als blijkt dat wijzelf een fout hebben gemaakt ligt het anders. Maar zo ligt het denk ik niet. Als er over deze zaak een conflict blijft, dan leg ik het op tafel bij minister Eurlings." Modder zet zoveel druk op de ketel omdat hij het met Westervoort eens is dat het station nabij De Wyborgh moet komen.

De Westervoortse VVD-leider Arthur Boone is des duivels over ProRail. "Wij als gemeente bepalen waar het station komt en dat is bij De Wyborgh. Het kan technisch ook, het is alleen duurder dan gedacht. Dat is pech voor ProRail."

De bouw van het station blijft maar problemen oproepen. Eerder was beloofd dat de treinhalte er al in 2007 zou zijn. Steeds werd dat echter uitgesteld. Nu staat de opening gepland voor 2012.

Verantwoordelijk wethouder Ciska Wobma was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.