Nog geen extra geld aanpak vandalisme

29 oktober 2008

Nog geen extra geld aanpak vandalisme

In Westervoort is komend jaar 5000 euro beschikbaar voor de bestrijding van vandalisme. Alleen de VVD wilde meer geld op tafel leggen, zoals het college van burgemeester en wethouders hoopte.

PvdA en CDA willen over een jaar misschien wel dieper in de buidel tasten. Deze partijen willen eerst zien wat de aanpak oplevert. Op basis daarvan besluiten ze of ze meer geld willen inzetten. Dat bleek tijdens de vergadering van de gemeenteraad waarin de begroting voor komend jaar is vastgesteld. Het college is bezig met een actieplan om vandalisme te bestrijden. Er zijn geregeld vernielingen. In de laatste nieuwjaarsnacht liep het helemaal uit de hand. Toen was er voor zo'n 70.000 euro schade. Vooral bushokjes en verkeers- en straatnaamborden moesten het ontgelden. Via voorlichting en het installeren van hufterproof bushokjes en borden wil het college nieuwe vernielingen voorkomen. VVD-leider Arthur Boone noemde veiligheid erg belangrijk. "Wij steunen voorstellen ter verbetering, want van de Westervoorters voelt 32 procent zich onveilig." Omdat Westervoort in de Liemers de meest onveilige plek is wil CDA-leidster Jeannette van Schuylenburg extra wijkagenten.