Nieuw onderzoek station valt slecht

29 oktober 2008

Nieuw onderzoek station valt slecht

Westervoort heeft spoorbeheerder ProRail hard nodig om het beloofde treinstation te krijgen, maar ze heeft geen goed gevoel bij die organisatie. "Ik heb het gevoel dat ProRail haar prioriteiten elders heeft liggen", zei wethouder Ciska Wobma maandag in de raadsvergadering.

Ze kwam met haar opmerking nadat er vanuit de gemeenteraad harde woorden waren gevallen. Vooral VVD-leider Arthur Boone en fractieleider Henk Sanders van D66 trokken van leer. Ze snappen niet dat er weer onderzocht moet worden waar het station moet komen, omdat die keus al gemaakt is. ProRail beroept zich erop dat een nieuw onderzoek door de rijksinspectie gevraagd zal worden. Dat zou gebeuren omdat bij de beoogde halte tegenover winkelcentrum De Wyborgh het spoor een flauwe bocht en kleine helling maakt. In zo'n geval wil de rijksinspectie dat gekeken wordt of er een betere locatie is, stelt ProRail, hoewel ze zelf wel uitgaat van bouw bij De Wyborgh.

VVD-er Boone stelde onomwonden 'te twijfelen aan de organisatie en de kwaliteit van ProRail'. Hij en Sanders verweten de gemeente niet hard genoeg de trom te roeren tegenover ProRail. Wethouder Wobma stelt dat het vooral de Stadsregio is die de gesprekken met ProRail voert. Ook de Stadsregio is, zoals eerder gemeld, not amused over het verzoek van ProRail voor een nieuw locatieonderzoek. Ze zijn met elkaar in gesprek over hoe het verder moet.

Het heeft in Westervoort al eerder kwaad bloed gezet dat de treinhalte er nog niet is. In eerste instantie zou het station er in 2007 zijn.