Gelderland wil meer spoor

11 maart 2008

Gelderland wil meer spoor

Er moet meer spoor worden aangelegd in Gelderland. Alleen zo kan de groei van het aantal reizigers op de spoorlijnen aanhouden. De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren van Verkeer maakt zich grote zorgen over de capaciteit van de regionale spoorlijnen.

Die zitten zo vol dat verdere groei van het aantal reizigers niet meer mogelijk is. Ook wordt de bouw van een station in Westervoort geblokkeerd door capaciteitsgebrek.

Van Haaren wil nu dat minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat geld uittrekt voor passeersporen op de Valleilijn en op het traject Doetinchem-Arnhem. Door zo'n passeermogelijkheid kunnen meer treinen op het drukke traject worden ingezet.
Daarnaast laat Van Haaren onderzoeken of het spoor tussen Dieren en Apeldoorn geschikt gemaakt kan worden voor een lichte tram. Zo zou een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn tot stand komen. Het bestuur van de provincie Gelderland heeft de zaak intussen aangekaart bij minister Camiel Eurlings. Die laat onderzoek uitvoeren en heeft geen enkele toezegging gedaan. De minister heeft daarnaast ook claims voor extra spoor uit andere delen van het land liggen.

Gedeputeerde Van Haaren is ook voorstander van de aanleg van een tram van Nijmegen naar de Betuwe. Ze waarschuwt daarbij wel voor de te verwachten hoge kosten ervan.