Minister werkt aan verbetering spoorlijn

17 november 2007

Minister werkt aan verbetering spoorlijn

Minister Camiel Eurlings van verkeer gaat onderzoeken of er snel een verbetering kan komen van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk.

Hij heeft dat toegezegd aan bestuursvoorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.

Modder heeft de minister voorgesteld om samen een integraal plan van aanpak te maken. "En daar gaat hij voor. Hij vindt dat het niet kan dat de drukste regionale lijn van Nederland zolang moet wachten op verbetering", zegt Modder.

Modder wil dat de hele lijn dubbel spoor krijgt (want dan kan de dienstregeling uitgebreid worden), er elektrificatie komt (dan kunnen er elektrische treinen rijden), de beoogde nieuwe stations in Westervoort en Zevenaar-Oost snel worden gebouwd en Duiven als het kan een nieuw station krijgt, met meer parkeerplaatsen dan nu. Daarnaast moeten de seinen en wissels aangepast worden, zodat er minder storingen ontstaan.

Modder heeft de minister ook voorgesteld om de zo dringend gewenste aanpassing van de lijn eventueel niet over te laten aan ProRail, de spoorlijnbeheerder. Die geeft immers steeds aan geen tijd te hebben voor het werk.