h

Nog dit jaar ingreep voor betere treinloop

18 oktober 2007

Nog dit jaar ingreep voor betere treinloop

Nog dit jaar wordt begonnen met maatregelen waardoor de treinenloop op het traject Arnhem-Zevenaar-Winterswijk beter wordt.

Dat zegt manager productie Ton Boelens van vervoerder Syntus. Hij reageert hiermee op klachten van het Duivense gemeentebestuur. Stelling is dat treinen te vol zijn en dat er te veel storingen zijn.

Grote punt is volgens Boelens dat seinen en wissels te storingsgevoelig zijn. Hierdoor komt onnodig vertraging en treinuitval voor. Nog dit jaar wordt die apparatuur volgens Boelens aangepast. "Dankzij de betere wissels kunnen we ook sneller rijden", zegt Boelens. Verdere ingreep is dat bij station de Huet in Doetinchem dubbel spoor komt. Dat betekent dat treinen elkaar daar kunnen kruisen, zoals dat in Wehl het geval is. Ook zo is een snellere treinloop mogelijk.

Op het traject Arnhem-Zevenaar-Winterswijk zijn gemiddeld per werkdag bijna 20.000 reizigers. Hiermee is het baanvak volgens Boelens het drukste regionale traject in Nederland. Nu zet Syntus in de ochtendspits van Zevenaar naar Arnhem zo'n 3000 treinplaatsen in. Ze wil dat aantal verdubbelen, als ze de concessie om te rijden blijft behouden. Eind 2009 komt daarover duidelijkheid.

Boelens noemt het verder, in tegenstelling tot spoorlijnbeheerder ProRail, niet zo'n probleem om station Westervoort te openen. ProRail zegt grote moeite te hebben stops in Westervoort in de dienstregeling in te passen en denkt pas in 2012 dat station te openen. Gedachte was (Westervoort hoopt dat nog steeds) dat het in 2009 zou openen. Boelens: "Wij denken Westervoort in de dienstregeling te kunnen inpassen. ProRail heeft beloofd hierover met ons het gesprek aan te gaan."

U bent hier