Westervoort wil snel onderzoek verkeer

12 februari 2007

Westervoort wil snel onderzoek verkeer

Er moet nog dit jaar een onderzoek komen naar de verkeerssituatie in heel Westervoort. Dat zegt wethouder Ciska Wobma.

"Zeker door de komst van het station is het belangrijk om de verkeerssituatie in en om Westervoort te actualiseren.". Naast het nieuwe NS- station gebeuren er in Westervoort nog veel meer zaken die direct grote gevolgen kunnen hebben voor het verkeer in het dorp. Westervoort werkt aan een nieuwe centrumvisie, winkelcentrum de Wyborgh wordt opgeknapt en er moet wat gebeuren met de verschillende scholen in het dorp.

Daarnaast houdt het wel of niet afsluiten van de Rijndijk de gemoederen al jaren bezig. Onlangs nog liet het college van burgemeester en wethouders weten dat de dijk definitief open blijft. Tot grote schrik van aanwonenden, die zeggen schade te ondervinden aan de dijk en bang zijn voor hun persoonlijke veiligheid.

Vrijwel direct nadat aanwonenden in deze krant hun ongenoegen ventileerden over het besluit, nam Wobma contact met hen op voor een gesprek, waarin duidelijke afspraken zijn gemaakt.

Wethouder Ciska Wobma: We hebben een positief gesprek gehad. We gaan samen bekijken wat er op de dijk moet gebeuren. De dijk blijft open, maar we gaan maatregelen treffen om de snelheid eruit te halen. Bovendien knappen we het voetpad op in het parkje bij de Dorpstraat. Mensen hoeven dan niet meer over de smalle dijk te lopen, maar kunnen door het parkje naar huis."

Buurtbewoners spelen een grote rol bij de te nemen maatregelen. Wobma: " Ze hebben tekeningen van de dijk gekregen en we hebben ze een paar suggesties meegegeven om de snelheid terug te dringen. Zij bekijken eerst met de buurt wat ze willen. Daarna gaan we daar met zijn allen op donderdag 1 maart over praten." Ook gaat de politie meer toezien op de maximumsnelheid. Die is sinds vorig jaar, dertig kilometer per uur. Maar er wordt veel harder gereden, blijkt uit metingen.

Ander bezwaar van de bewoners is het vrachtverkeer en zware landbouwvoertuigen op de Rijndijk. Daar is volgens Wobma niet veel aan te doen.
" We zijn er niet gelukkig mee. Elke vrachtwagen is er een teveel. Maar uitsluiten kan niet. Loo en Groessen en het Looveer moeten bereikbaar blijven. Bovendien liggen er enkele agrarische bedrijven aan de dijk. Dat verkeer kun je niet allemaal door het dorp sturen. Weren kan dus niet, maar we kunnen de dijk wel onaantrekkelijk maken."

Thea Kok, een van de aanwonenden weet wel hoe. "Er moeten drempels komen, een stuk of tien. Achter elkaar en flink hoog. Vanaf de Schans tot aan autobedrijf Jalink. Dan moeten ze wel langzamer rijden."

Naast het nieuwe NS-station gebeuren er in Westervoort nog veel meer zaken die direct grote gevolgen kunnen hebben voor het verkeer in het dorp.