Station Westervoort krijgt lift volgens ProRail

5 september 2006

Station Westervoort krijgt lift volgens ProRail

WESTERVOORT - Het nieuw te bouwen NS - station in Westervoort krijgt een lift. Een ProRailrapport wijst uit dat daar een lift verplicht aanwezig moet zijn. In het rapport van ProRail staan normen en richtlijnen voor treinstations.

Uitgaande van de Westervoortse situatie, waarbij het treinstation op een hoogte van acht meter op de bestaande spoordijk gebouwd wordt, is de uitvoerder volgens het rapport verplicht een lift aan te leggen. In het onderzoek staat namelijk dat voor stations hoger dan zes meter geldt dat een lift aanwezig moet zijn.

Wel of geen lift in het nieuwe station is al tijden punt van discussie in Westervoort. Zonder lift is het station nauwelijks toegankelijk voor gehandicapten. Er is geen ruimte voor een hellingbaan die met een rolstoel fatsoenlijk te nemen is.

PvdA, gemeente Westervoort en de Gehandicaptenraad Westervoort zijn daarom extra blij met het rapport van ProRail. De PvdA en de Gehandicaptenraad zijn de groepen die een zoektocht op poten hebben gezet om een lift te krijgen. Ze kregen daarbij lucht van het rapport van ProRail. `Uiteindelijk heeft wethouder Wobma bij ProRail het rapport boven water gekregen“, zegt Rinus van Schie van de PvdA. Waarom het zo lang duurde voordat duidelijk was dat Westervoort recht heeft op een lift, weet van Schie niet. Belangrijker vindt hij, dat het nu op tafel is gekomen.

Het vorige college van burgemeester en wethouders was niet op de hoogte van het ProRailrapport. Volgens wethouder Ciska Wobma heeft de stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) inmiddels toegezegd dat de liften er komen. „Waarschijnlijk gaat de stadsregio opdraaien voor de kosten omdat zij de uitvoerder is. Toch kunnen de kosten net zo goed onder ProRail vallen. Dat moeten beide organisaties samen maar uitzoeken“, meent de wethouder. Wobma: „Het belangrijkste is dat we nu zwart op wit kunnen aantonen dat de lift er moet komen.“

Pieter Onderwater van het KAN erkent de toezegging aan de gemeente Westervoort. „We gaan de lift opnemen in het stationsplan. ProRail gaat het station ontwerpen. In het stationsontwerp zal ProRail dus ook een lift opnemen.“ De kosten voor de lift vallen volgens Onderwater onder verantwoordelijkheid van het KAN. „We hebben de financiering nog niet rond, maar we hebben er vertrouwen in dat het goed komt.