Westervoort Schaliegasvrije Gemeente

Wie denkt dat boren naar schaliegas in Westervoort niet zal gebeuren moet helaas niet op deze Gemeenteraad rekenen. Onlangs werd een duidelijke uitspraak daarover gevraagd, maar die vraag kreeg geen gehoor. Er waren zelfs partijen die vonden dat als er een aanvraag zou komen voor het boren dat het dan een kans zou moeten krijgen. De SP is daarover klip en klaar: Geen schaliegaswinning en ook geen proefboringen in en om Westervoort!

Proefboringen zijn niet zonder risico’s, vervuiling van waterbronnen, risico dat methaan en andere stoffen opwaarts migreren door breuklijnen, of voorkomen dat incidenten als aardbevingen zich voordoen, inbreuk op landschap, waterverbruik en deze lijst kan nog met een aantal punten aangevuld worden. Horizontale boringen kunnen tot enkele kilometers ver reiken. De schadelijke effecten van deze boringen kunnen zich in een nog grotere straal openbaren.

De SP afdeling Westervoort is een petitie begonnen om het gemeentebestuur op te roepen om Westervoort uit te roepen tot  “Schaliegasvrije gemeente".

Als u dit steunt, vul dan onderstaande petitie in.